Subject: Küsimus krediidiinfo portaalide kohta - kust leida seadus, mis neid reguleerib?
From: "Katrin Vares" <[email-masked]>
To: "RAM Info"
Date: Tue, 17 Dec 2024 17:02:02 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Meil on mure seoses viimase paari nädala jooksul välja tulnud probleemiga: 
väidetavalt on meie ettevõte, ODYL OÜ, inforegistri andmetel 99.5% 
tõenäousega maksevõimetu või minemas 12 kuu jooksul likvideerimisega (all on 
screenshot ODYL OÜ krediidireitingust www.inforegister.ee 
<http://www.inforegister.ee/>  lehel).

Kontekst:

Me oleme arendusele ning ekspordile suunatud ettevõte ning siiani panustanud 
palju ressurssi arendustegevustesse. Kune toode on meil just valmis saanud 
(2024 augustis), oleme seda lõpuks saanud müüma hakata ning oleme leidnud 
end juba mitu korda positsioonist, kus potentisaalne klient või 
koostööpartner küsib, et miks te “riskante” ettevõte olete. Me isegi ei 
kujuta ette, kui palju see meil suuremas pildis on kliente eemale lükanud, 
kuna me ei tea, mis hetkest me nö riskantsed oleme ning ilmselt kõik ei küsi 
otse, et “mis teil toimub”? Tänase seisuga on 384 profiili külastanut, 
ilmselt rohkem kui mõni on oma arvamust kujundanud läbi inforegister.ee 
lehel.

Ma tahaks mainida, meil on Maksuametis 3/3 skoor maksukuulekusele ning oleme 
kõike korrektselt teinud. Samuti pole me võlgu ühelegi tarnijale.

Lahenduse otsimine:

Kirjutasime, rääkisime www.inforegister.ee <http://www.inforegister.ee/> 
inimesega, millest see tuleb ja kuidas probleemi lahendada. Tuleb välja, et 
selleks, et me saaksime maineskoorile +1500 punti, mis omakorda hakkab meie 
krediidiskoori parandama koheselt, tuleb meil nende teenus osta, mille nimi 
on storybook.ee <http://storybook.ee/>  ja inforegister.ee 
<http://inforegister.ee/>  bränditurunduse tegemine, mis väidetavalt tekitab 
usaldusväärsust ning siis tõstab meie reitingut. Meie eest siis lisatakse 
meie kodulehe aadress, sotsiaameediakontod ja siseturudnusartiklid nende 
portaalidesse. See teenus on meile hetkel -50% ja  €19/kuu.

Probleem:

Me leiame ei ole sobilik, et me peame ostma endale kuskilt brändinut, mis 
meid absoluuteselt ei aita, selleks, et inimesed ära ei ehmuks suurte 
punaste numbrite peale, mis meie seisukohast võetuna, ei vasta mitte kuidagi 
tõele.

Lisan ka mõne detaili:
Nad väidavad: "Ettevõtte reiting Inforegistris tõuseb sarnaselt SEO-le 
Google’is, mis näitab usaldusväärsust ja aktiivsust. Nii nagu SEO tõstab 
veebilehe positsiooni otsitulemustes, kajastab ka Inforegister sellist 
aktiivsust positiivse reitinguga.”

1. Süsteemis ei ole võimalik ise “brändingut” teha. Kui me ise sooviks olla 
aktiivsed, siis paraku see ei ole võimalik, kuna kasutajatel ei ole võimalik 
ise infot/artikleid/sisendit luua. Ehk siis, ma väidan, et see ei tööta nagu 
SEO, kuna SEO sisu loome me ise ja näiteks oma veebis,  www.odylhouse.com 
<http://www.odylhouse.com/> , hetkel väga edukalt.
2. Kui me ostame “brändingu” €19/kuus inforegister.ee 
<http://inforegister.ee/> -lt, siis me saame +1500 punkti kohe mainele 
juurde ja meie reiting hakkab kasvama (küll aga, see kasvab ajas, et me ikka 
kindlasti kuutellimust ei katkestaks).

Mida siis teha:

Kui teiste ettevõtjatega rääkida, siis põhimõtteliselt kõik ütlevad, et nad 
inforegister.ee <http://inforegister.ee/> -d ei vaata praktiliselt kunagi, 
kuna informatsioon ei ole kvaliteetne. Küll aga eraisikud, kes ei tea, 
kuidas see portaal toimib, vaatavad ja partnerid välismaalt satuvad sinna 
peale, kuna inglise keeles on nende SEO Eestis olevatest krediidiinfo 
portaalidest kõige tugevam. Me katsetasime VPN-iga erinevaid riike ning 
esimesena tuleb Googlist paraku välja just inforegister.ee 
<http://inforegister.ee> .

Konsulteerisime ka juristiga, kellel kogemust kohtutäituri juurest nende 
süsteemidega. Ta ei oska muud soovitada kui kohtusse minna. See ka ei ole 
ok, kuna paraku sinna ajalist ja rahalist ressurssi suunata üldse ei taha ja 
ei jaksa. Mainekahju tekitamine kuidagi ilmselt ei korvaks seda ressurssi, 
isegi kui õnneks läheks.

Riigiteatajast me ei leidnud otsides neid ridu, mis reguleeriks sarnaseid 
asutusi. Samas, see mõjutab igat Eesti ettevõtet.

Nüüd meie küsimus: Eeldades, et rahandusministeerium tegeleb selle 
valdkonnaga - kust leida regulatsioon, mis täpsustab, mis infot võivad 
krediidiinfo portaalid kasutada ning kuidas seda presenteerida? Meile, 
näitena, on hetkel osutunud see suureks probleemiks, kuna informatsioon ei 
ole objektiivne ja tekitab palju pahandust. Ilmselt veel mõnele teisele, 
peale ODYL OÜ. Me ka nüüd ostsime nende teenuse ära, kuna meil pole midagi 
muud hetkel teha ning me peame selle reitingu heaks saama. Ju siis laheneb, 
kuna vastus tuli: "Hästi võtame asja töösse aga kinnitan, et Teil ei ole 
vaja üleliigselt muretseda, oleme veendunud, et saame mitmete tegevuste 
kaudu aidata parandada Teie reitingut”.

Tunneme, et selline ärimudel ei ole aus ning kui riigi poolt on luba sellist 
teenust peale suruda, siis sooviks mõista, kuidas. Küsides nende töötajalt - 
ei osatud kommenteerida.

Ette tänades

Katrin Vares
ODYL OÜ
56248851